katjeopreis.reismee.nl

Chilenen, honden en Empanadas

Valparaiso wasmooi en als ik eerlijk ben achteraf op de foto´s mooier dan ik in herinnerig had. Het blijft wel gek zo´n UNESCO stad, mooi aan de ene kant, maar of het geld goed gebruikt wordt en of de Chilenen er zelf beter van worden kan je je afvragen.

We zijn twee dagengoed uitgeweest in Valpomet een Chileen envrienden die Alex in Brazilie had ontmoet. Tof als je met locals mee op stap mag.Is toch een ander manier van een stad en het nachtleven zien.Als je denkt dat een kater van Caipirinhas erg is, dan moet je nooit het nationale drankje van Chile drinken: Pisco Sour.Dat deed pijn!!

Er kan goed gesurft worden in Chile, maar alles is groot en de stranden zijn niet zo mooi en vies. Veel goeie breaks (zegt men)zijn alleen te bereikenmet de autoof bus en Alex en ik zaten weer vast. Wat te doen?

Maaris ons gelukt, het maken van een plan. Wel op op onze manier, zoals alleen wij dat kunnen. Opgestaan en wel op woensdagochtend (8/2) uitgecheckt en ingepakt. Toen geluncht en plannen maken. Dat duurde zolang, dat we besloten maar weer i te checken in het hostal.

Maar het plan is er. Terug naar Pichilemu, waar Alex al was geweest maar het qua vibe toch het meest relaxed scheen te zijn. Beetje een Brazile falshback voor hem maar goed, we gaan ervoor.

Daar zijn we nu sinds donderdag. Surf Eat Sleep. Het hostel voelt aan alsof je met 12 vrienden op vakantie bent in Frankrijk in een huisje. Samen bbq- en films kijken en uitgaan. Heelrelaxed.

Vandaag heb ik het surfen bijna opgegeven. Moelijke rotsport is een understatement, maar morgen met goede moed maar weer het water in. Vandaag even niet. Misschien krijg ik Alex morgen zover dat die met me oefent. Of een goeie leraar die geen Engels spreekt of Alex die niet zogoed lesgeeft. Worth a shot...

Tot nu toe is mijn dubbele gevoel bij Chile gebleven, de mensen zijn of super vriendelijk en behulpzaam of ze lopen je omver en dringenvoor. Je weet nooit of iemand ergens gewoonstaat, wacht of nog een Empanada gaat bestellen.

En Empanadas dat is hun grote trots. Op elke vijf meter zijn deze gevulde deegpakketjes te krijgen, met alles erin wat je wilt, plus kaas. Je kan zien dat de Chilenen van hun Empanadas houden, de zogenoemde fast food snack. Er is alleen niks ´fast´aan. Nu in high season en dan vooral in het weekeind, is de wachttijd voor deze overheerlijke gefrituurde snack ongeveer 90 minuten. Je moet er wat voor over hebben. Sneller gaat het bestellen van een Completo, wat zoveel is als een broodje hot-dog met zoveel mogelijk shite erop, zuurkool, avocado, mayo ketchup mosterd en hete saus. Gezond eten doen ze niet aan. Gelukkig is er wel genoeg groente en sla te krijgen in de supernarkten. Want als het surfen maar niet wil lukken en ik blijf eten zoals Alex, of erger zoals de Chilenen, komt er over drie maanden een tonnetje naar huis.

En ander opvallend verschijnsel in Chile, vooral in de grote steden, zijn de straathonden. Ze zijn er veel in dezelanden en ik kan het me van Brazilie ook nog wel herinnerenmaar deze zijn raar.Ze zijn er in grote getale maar willen NIKS van je. Niks, behalve gezelschap. Ze lopen met je mee en als je ergens gaat staan of zitten komen ze bij je chillen. Ze bedelen nooit en blaffen ook niet. Echt honden naar mijn smaak.

Tijd voor het fixen van de reis, de bustickets zijn schaars en de woestijd die we wilden bezoeken is overstroomd...HMMM niuew plan!

Tot gauw, schaats een rondje voor me,

Dikke kussen

Ps: Iemand een idee of mijn huis nog staat en ofmijn kat het luik al begrijpt?

Reacties

Reacties

Gaap

Cutieee, jeej een verhaal!!! Lekker stel zijn jullie. haha. Broer en zus, wat wil je anders :p Surfen is ook zooooo zwaar. halleluja! Maar zoals we net al zeiden, ga ff lekker de zon in en probeer het later nog een keertje! Gewoon lekker genieten! Fijn die honden..haha! Gelukkig doen ze geen dingen die honden normaal doen, da scheelt.
Voor nu heel veel liefsssss en knuffels!

xxxxxxxx

Tom

Hoi Katje!
Leuk om zo even een stukje van je te lezen!
Lekker plannen maken en maar doen, je weet toch nooit waar, wat en wie je gaat tegenkomen op zo'n reis, das ook gewoon het mooie van zo'n avontuur.
Hier gaat het Leidse leventje gewoon doodnormaal door dus geniet van ieder seconden!!! Heel veel plezier nog en groeten aan je broeder!xxx

Ruby

Hey Katje,
Mooi bericht! Leuk om te lezen....
Hier alles zijn gangetje. Ben is twee weken weg dus
beetje saai thuis. Maar gaat goed hier hoor.
Geniet van je avontuur.
Kus

Nadia

Hee liefie,
Je huis staat nog en volgens mij staat het luikje nog steeds op n kier. Met Gouda gaat alles ook goed, heb nog even met m geknuffeld van de week en Kirst zegt dat hij elke dag tegen haar aan komt liggen als ze tv aan het kijken is en af en toe komt buurten in bed. Je olijfbomen staan binnen, dat heeft Bas gedaan.
Ik mail je later even, nu verder opstaan en door de kou naar werk, bluh. Geniet!! X

Jamy

Aaaah! De Pisco Sour, wat een heerlijk goedje ;)
Surf, zon, rare honden, empenada's, hostels gevuld met hippy's...sounds good to me!!
Geniet er van, groetjes aan Alex, XX

Renee

Vanuit een steenkoud tochtig station in de vroege morgen: geniet ervan! Klinkt mooi je verhalen! Niet allemaal rozengeur en manenschijn, maar dat is t nooit. Kus aan alex en ik hoop stiekem dat de tijd snel voorbij gaat :)

Renée

Nog een Renée, wie is wie?! Gooi dat surfboard weg en ga de bergen in!! Doe wat anders en volg www.wikitravel.com. Keer terug naar de golven en ineens kan je het VET goed!! for sure.... offshore?!! Leuk je verhalen!! We moeten even een Skyp inplannen!! Gaan we Spaans praten. Let's get Spanish!!!BESOSSSSSS

mijke

Hey liefie,
Fijn zo ook even een uitgebreid verslagje te lezen! Het klinkt heerlijk ondanks dat het wennen is en plannen maken nog niet zo vanzelfsprekend gaat. Ook daar moet je van genieten hoor mop, want eenmaal terug in nl gaat er geen dag meer voorbij zonder plannen :).
Wat ben ik blij met de whatsapp en internet, zo lijk je toch niet zo ver weg... Geniet mop! dikke kus!

Tes

Heee Kat!

Ik kijk nu uit mijn raam! Je huis staat nog! Haha. Ook doet het luikje het gewoon! Althans, de kat loopt binnen en buiten. Haha.
De Olijfbomen staan inmiddels weer buiten want het is hier niet koud meer!
Je hebt wat gemist met al dat geschaats! Maar zo te lezen heb jij het daar ook primaaaa! :D

Dikke kussen Liefs uit Leiden
x Tes

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!